Antreprenoriatul reprezintă un proces ce constă în identificarea și urmărirea unei oportunități de afaceri, în scopul valorificării acesteia.
Antreprenoriatul ca subiect de discuție și analiză a fost introdus de economiști în secolul al XVIII-lea și a continuat să atragă interesul pe parcursul secolul al XIX-lea.
Pentru a putea dezvolta o afacere, antreprenorul (el sau ea):
- Creează un plan de afaceri
- Angajează forță de muncă
- Dobândește resurse de finanțare și conduce afacerea luând decizii cu privire la aceasta.
Cele mai întâlnite forme de antreprenoriat sunt activitățile cu autorizație comercială (Persoane Fizice Autorizate) și întreprinderile/societățile comerciale (SC)
Totodată, companiile se clasifică după forma de proprietate (private sau de stat), după mărime (întreprinderi mici, mijlocii și mari), după obiectul de activitate (producție, comerț sau servicii) și după gradul de specializare
Se presupune că un antreprenor de succes (conform scolii behavioriste) trebuie sa fie inovator, lider, capabil să-și asume riscuri, independent, dar în același timp creator, optimist, orientat spre rezultate, flexibil și nu în ultimul rând materialist.
Antreprenorul este un actor principal și un simbol al economiei de piață, rolurile și contribuția acestuia amplificându-se substanțial în ultimii ani. Ori de câte ori mediul devine complex, turbulent și predispus la schimbare continuă, antreprenorii sunt chemați să rezolve numeroase probleme apărute – și să profite de multele oportunități.
Acest lucru se poate întâmpla prin oameni care își creează propriile afaceri, dar și prin cei care propun și pun în aplicare noi proiecte și soluții, ajutând organizațiile pentru care lucrează – private sau publice – să crească și să se dezvolte în mod durabil.
Antreprenoriatul este sursa forței care ne permite să căutăm circumstanțele favorabile pe care le dezvăluie o oportunitate, chiar și în mediul cel mai ostil.




